10 טעויות שיווקיות שבעלי עסקים חייבים להפסיק לעשות

מדי שנה אנחנו מלווים עשרות יזמים בתהליכי מיתוג, צמיחה ושיווק. חלקם מקימים עסק לראשונה וחלקם באים לייצב שיווקית עסק קיים – לפעמים 20 שנה אחרי שהעסק הוקם. אספנו מכל קשת הסוגים כמה טעויות קריטיות שבעלי עסקים עושים לעיתים תכופות וקשורות באופן ישיר או עקיף לשיווק ומיתוג.

1. "כולם מחכים רק לי"

טעות נפוצה מאוד של בעלי עסקים היא האשליה שכולם רק מחכים שהם יפתחו את העסק שלהם או ישיקו את המוצר שלהם, וכל מה שהם צריכים לעשות זה להרים פוסט בפייסבוק עם המילה "פתחנו" או "הגיע" וכבר יש להם תור מול הדלת. האשליה הזו נוצרת בעיקר בשל הפרדיגמה שנראה בסעיף הבא והדרך להמנע מהטעות הזו היא להכיר את המלכודת ולהתחמק ממנה. הטיפ שלנו: לפני שמקימים עסק או יוצאים למהלך עסקי חשוב לבצע סקר שוק. סקר זה יהווה גושפנקא להנחה שאפשר להצליח עם היוזמה העסקית או יקבור את היוזמה ויחסוך לכם הרבה כסף, זמן ומפח נפש.

2. אתם לא מוכרים לעצמכם

אחת הטעויות הנפוצות ביותר של בעלי עסקים היא החשיבה שהם יודעים הכל: על הקהל שלהם, על השוק שלהם, על המוצרים שלהם… אולי זו הסיבה שלפעמים אתם עומדים מול פרסומת ולא מצליחים להבין מה רוצים מכם. זו טעות שמופיעה בחברות ענק ובעיקר בעסקים קטנים.

הטיפ שלנו: כשאתם מייצרים פעולה שיווקית (מפוסט בפייסבוק ועד פרסומת בטלוויזיה) אתם חייבים להוציא את עצמכם מהתמונה – הקהל הוא זה שחשוב – מה שמעניין אותו לעיתים לא ייראה לכם הגיוני. אבל זה מי שאמור לקנות ובלי זה אין ביזנס.

3. "אין לי מה לעשות…"

תופעה נפוצה מאוד אצל בעלי עסקים, בעיקר כאלה שעברו משכיר לעצמאי, היא החשיבה שהעבודה פשוט "נופלת מהשמיים" כשהייתם שכירים זה היה המצב, עכשיו כשאתם עצמאיים – המצב בדיוק הפוך. העבודה אינה נוצרת יש מאין, היא תולדה של יוזמה מתמדת, יצירתיות וחשיבה לעתיד. שיווק הוא המנוע העסקי שמייצר הזדמנויות מכירה, תמיד יש עבודה בשיווק!!

הטיפ שלנו: נהלו יומן! ממוחשב! ומלאו אותו בשעות שיווק היכן שאתם רואים משבצת ריקה. הכינו רשימת מטלות שיווקיות (בניית אתר, עיצוב פרסומת, פעילות ברשתות החברתיות, חזרה ללידים, חשיבה על מבצע… אין לזה סוף) ושבצו אותה בחלונות השיווק.

4. שיווק זה מקצוע

עוד טעות אופיינית מאוד לבעלי עסקים היא שהם לא מקדישים מספיק זמן ללמוד את מקצוע השיווק. זכרו, כל עוד אין לכם מנהל שיווק במשרה מלאה – אתם מנהל השיווק של עצמכם. לא תעשו את זה ברמה גבוהה? המשמעות היא שמנהל השיווק שלכם בשביתה איטלקית ואין לכם זכות לבוא אליו בטענות אם התוצאות העסקיות שלכם נראות לא טוב.

הטיפ שלנו: הכירו בעובדה שבורד המנהלים של העסק שלכם הוא אתם, כל עמדת מפתח שאותה אתם לא מאיישים – תהיה בבחינת "עקב אכילס" של העסק שלכם. זה נכון ונפוץ בעיקר לגבי שיווק כי איכשהו יוצא מצב שכולנו בטוחים שבלשווק אנחנו אלופים. טוב, זה לא ממש נכון ברוב המקרים. צרו שגרת אימון, למידה והשבחה של הפונקציה הזו בעסק שלכם – זה מפתח חשוב מאוד להצלחה!

5. תורת הגשטלט ועקרונות העיצוב

אם הכותרת של הטעות הזו לא מובנת לכם זהו פעמון אזהרה כי כנראה שאתם לא ממש יודעים איך העיצוב שלכם צריך להיראות. כדאי לזכור, הדלק של העולם העסקי הוא גרפיקה. זהו חומר הבעירה עליו פועלות רוב מכונות השיווק ואם הוא לא נכון זה כמו לתדלק את מנוע הבנזין שלכם בסולר. עקרונות העיצוב ובעיקר תורת הגשטלט מהוות הבסיס לנושא שחשוב שתכירו והוא תקשורת שיווקית או איך אתם נתפסים על ידי בני אדם.

הטיפ שלנו: הכירו את עקרונות העיצוב ואת ההשפעה שלהם על תקשורת שיווקית. למשל אחד מעקרונות הגשטלט מתאר את החשיבות של דמות ורקע בכל תמונה המוח שלנו מתאמץ לאתר דמות בתוך הרקע. אם נעמיס את הפלייר שלנו בעשרות מוצרים כדי לדחוס אליו את כל הקטלוג – יצרנו רקע ללא דמות, סביר להניח שהתוצאות של פלייר כזה יהיו הרבה פחות טובות מאחד שנבנה על פי עקרונות העיצוב.

6. ספרו סיפור – סטוריטלינג

אם תחפשו בגוגל את המונח סטוריטלינג תגלו עולם הולך ומתפתח שמקבל גוף ונשמה ממש בימים אלו. עבורנו, אנשי המיתוג, זוהי תקופה מדהימה להיות בה שכן עד לא מזמן הסיפור של המותג היה בבחינת מידע שולי. היום אנחנו עדים לעליית ערכו של הסיפור והכי נכון מבחינתכם יהיה לגייס את התנועה הזו לטובת העסק שלכם.

הטיפ שלנו: מהו הסיפור שלכם? הגיע הזמן לכתוב אותו, לדלות ממנו פרטים עסיסיים שיעניינו את הקהל שלכם ובעיקר להציג אותו כלפי חוץ. הסיפור שלכם לעולם לא ייגמר ולעולם לא יסופר "יותר מדי" כדי לבנות את המיתוג שלכם עליכם לשייף את הסיפור שוב ושוב, לדייק אותו ולחזור עליו לאורך כל הדרך.

7. הפרדה חשובה להצלחה

אתם יודעים מה לא צריך לכלול הסיפור שלכם? נכון, את החיים הפרטיים שלכם. אם אתם מבקשים להפוך את עצמכם למותג אתם צריכים להבין דבר פשוט – מותג הוא יישות נפרדת, ככל שתנסו להצמיד אותו אליכם אתם מעכבים אותו ומונעים את התפתחותו. הצגת המותג כלפי חוץ חייבת לכלול רק נושאים שיחזקו את המותג. תמונות של הילדים? דעות פוליטיות? אירועים לא משמעותיים? מחוץ לתשדורת של המותג. פוסט אחד בנושא פוליטי וכל המיתוג שבניתם קורס. זו הדרך הבטוחה להישאר עסק או מותג ברמה מקומית אבל זו לא הדרך לבנות אימפריה.

הטיפ שלנו: פשוט שמרו על דיבור עסקי נטו! רוצים להעלות פוסט ליום הזיכרון? נהדר, עשו את זה ממותג. אתם מתנדבים? יופי, חשוב – חברו את זה לדיבור על המותג. הילדים שלכם בבריכה? לא משמעותי למותג – פתחו פרופיל פרטי והעלו שם מה שבא לכם ובלבד שאתם לא מדברים שם בשם המותג.

 

8. אמונה

הגענו לטיפים הכבדים, המשמעותיים ביותר שגם אם תקראו אותם שוב ושוב, בלי לקחת אותם פנימה אל תוך הנשמה אין דרך שהם ישפיעו על חייכם.

לטיפ הזה, לצורך הדוגמא בלבד, אני מזמין אתכם לעשות תרגיל בדמיון מודרך – בדמיונכם הושיבו בחדר מולכם אדם חרדי ונסו לספר לו עם כל ההוכחות המדעיות הכי חזקות ומשמעותיות את העובדה שאלוהים לא קיים. האם יש לדעתכם סיכוי שהוא יסכים איתכם? בואו ננסה להקשות. קחו אותו לכל המעבדות הכי מתקדמות בעולם שבו מראים בבירור שכל מה שהוא משייך לפעולת האל – הוא פיזיקה. האם עכשיו תצליחו לשכנע אותו? סביר להניח שלא.

זוהי, גבירותי ורבותי אמונה אמיתית.

הטיפ שלנו: שאלו את עצמכם – האם אני מאמין.ה בהצלחת העסק שלי וביכולתו להפוך למותג כמו האדם החרדי הזה? האמונה יוצרת תהליכים שלא יאמנו, מוציאה מהאדם כוחות שלא מבינים מהיכן הם בוקעים ויכולה להיות זו שמזיזה הרים. בעסקים אנחנו חייבים אמונה כדי ליצור תנועה חיובית למיזם שלנו, בלי אמונה כל באמפר שולח אותנו לנקודת ההתחלה. אגב, לא רק אתם מושפעים מכוחה של האמונה, גם הקהל שלכם.

9. הגודל קובע?

מיתוג הוא כלי קיבול. ממש כמו עציץ שמכיל בתוכו צמח הוא זה שייקבע מה יהיה גודלו. כשאתם מבצעים תהליך מיתוג ללא תכנית שיווקית (עציץ קטן) אתם למעשה מנציחים את הגודל שלכם ויוצרים מצב שבו אתם מושכים את המותג ולא המותג מושך אתכם (ומותג זה דבר שקשה מאוד למשוך בגלל המשמעות האדירה שיש לו בקרב הקהל). ובכן פייק איט טיל יו מייק איט! חשיבה מיתוגית היא לחיות במקום שאליו אתם הולכים, ככל שתטיבו לבצע תהליך מיתוג עם בעל מקצוע מוכשר יותר הוא ידייק אתכם לאווירה מיתוגית עתידית ושם אתם חייבים לשהות. החל מהרגע הזה אתם חיים באמונה שלמה שהעתיד אותו יצרתם עם הממתג, ואפילו נתתם לו סמל בדמות לוגו – עומד להגיע.

הטיפ שלנו: הכינו תכנית שיווק אסטרטגית מדוייקת לחמש השנים הקרובות (עציץ גדול) – ורק אז תגשו לבצע תהליך מיתוג. אנחנו במיתוגו מסייעים לבעלי עסקים בכתיבת החזון המיתוגי שלהם ובמחקר שוק. בלי לעבור את התהליכים הללו אתם יורים באפלה ומקווים לפגוע, תקוו להרבה מזל כי הוא הולך לשחק כאן תפקיד חשוב.

10. למה אנשים קונים?

כשמעמיקים בנוסחה שלנו לשיווק מניע מכירות (SOM) מבינים שזו הדרך המהירה והזולה ביותר ליצור מותג. הבסיס לשיטה שלנו הוא הבנה עמוקה של תהליכי מכירות ויישום עקרונות מכירתיים בכל תהליכי המיתוג והשיווק. אחד העקרונות המשמעותיים קובע שכל החלטת קניה מתחילה בשני גורמים מאוד משמעותיים. שני הגורמים שיובילו לקניית מוצר כלשהו (מאורז בסופר ועד מכונית) הם: מוצר ואיכות. נשמע פשוט אבל זה ממש לא, פיתחנו תורה שלמה סביב שני הגורמים האלו עליהם מבוסס תהליך "סיר הלחץ" (סיעור מוחות) שפותח כל תהליך מיתוג אצלנו בסטודיו ומביא לתוצאות מיתוגיות נהדרות ומהירות.

הטיפ שלנו: צרו מיתוג רק עם אנשי מקצוע מיומנים – חיסכון בשלב הזה מוציא את הרוח מהמפרשים ויוצר מצב שבו תוציאו הרבה אנרגיה, זמן וכסף כדי ליצור את המציאות שאתם רוצים עבור המותג שלכם.

בהצלחה!