5 עקרונות בעיצוב גרפי לעסקים

אל תתחילו תהליך עיצוב לפני שקראתם את זה

עולם העיצוב הגרפי הוא מורכב, הוא בנוי מהרבה מאוד גישות והשפעות ואיננו כזה שנתפס באופן אחיד כמקצועות אחרים. למשל, תמצאו בו הרבה מאוד השפעות של עולם האמנות – בשל ההתבססות של הטכניקות הגרפיות על עקרונות מעולם האומנות: הכל מבוסס על עיגול, ריבוע ומשולש, גלגל הצבעים נמצא בשימוש קבוע של הגרפיקאי וכלים כמו מברשת ומחק נמצאים בארגז הכלים שלו אפילו שאנחנו כבר מזמן בעידן המחשב.
אחת הבעיות הנפוצות במקצוע העיצוב הגרפי היא העובדה שמצד אחד הוא המנוע העיקרי של מסעות פרסום – בעזרת גרפיקה נכונה אנחנו יכולים להניע קהלים גדולים לרכוש מוצרים ושירותים, זה מה שעולם העסקים רוצה. מצד שני הגרפיקאי שיגוייס לעצב את מסע הפרסום איננו בתדר של עולם העסקים, עמוק בפנים הוא צייר או פסל שלא מחפש הצלחה עסקית אלא ביטוי ליצירתיות שלו, במינון לא נכון ההתנגשות בין שני העולמות מולידה תסכול רב אצל שני הצדדים, אתם בטח יכולים לדמיין למה.
אם אתם בפתחו של תהליך עיצוב גרפי בעל משמעות עסקית, בואו ואלמד אתכם להיות לקוחות יותר טובים לתחום הגרפיקה. ישנם מספר עקרונות שתרצו לשמור עליהם על מנת שהמחט לא תזוז למחוזות האומנותיים ותישאר עסקית ויעילה, הנה הם כאן:

1. אתם לא מוכרים לעצמכם

ה-טעות הכי נפוצה אצל בעלי עסקים היא האשליה שהם הלקוח. כל תהליך עיצוב עסקי מתחיל בתשאול כזה או אחר וניסיון להגיע למטרה העיצובית של הפרוייקט. מהי? מי קובע שהגענו ליעד? נכון מאוד. הלקוח. שאלו את עצמכם – האם הלקוח הוא ארט-דיירקטור מנוסה בחברת פרסום? האם הוא מנהל שיווק בחברות המובילות? ברוב המקרים לא. והגרפיקאי בעל נפש האומן רוצה רק דבר אחד: לרצות את הלקוח שלו, זה שיושב מולו אבל הנה סוד שכולם חייבים לדעת – אף אחד מהם לא חשוב כאן, אף אחד משני הגורמים שאחראים על הפרוייקט לא באמת נכנסים למשבצת החשובה "הלקוח" ולכן מטעים את המצפן העיצובי כל פעם בניסיון לרצות את עצמם. הטיפ שלי: לפני תחילת העבודה צרו "פרסונה" דימיונית אך מדוייקת של קהל הלקוחות שלכם, דמיינו אותה ותנו לה יכולת להביע את עצמה בתהליך העיצוב – כך תוודאו שאתם מכוונים לקהל הלקוחות שלכם ותגדילו את סיכויי ההצלחה של הפרוייקט.

2. אתם לא מקצרים את התשאול

כפי שציינתי בסעיף הקודם חייבים לשאול שאלות על מנת להניע את התהליך העיצובי. בהרבה מאוד מקרים אין ללקוחות סבלנות או זמן לבצע תחקיר מעמיק על חומר שהם כבר יודעים והם ינסו לקצר את זה משיקולים של חיסכון בזמן או חוסר עניין. זה נראה ונשמע כמו שלב פשוט אבל בעלי ניסיון יודעים שזהו שלב מאוד קריטי – ננתח את הקריטיות שלו כאן. אחרי השלב הזה, ברוב המקרים, הלקוח הולך לדרכו והמעצב מתחיל ומסיים את העיצוב. האמנם? ממש לא. לפעמים ייקחו עוד כמה ימים, ועוד כמה פרוייקטים של לקוחות אחרים עד שהעיצוב יושלם. ומה עושה המעצב בכל פעם שהוא חוזר לפרוייקט? נכון, חוזר לתשאול. בזמן שכל עולמו של הלקוח הוא העסק והמיזם, אצל המעצב המצב שונה – יש לו מגוון לקוחות, כל אחד מגיע מתחום אחר, לכולם דרישות נחרצות ואצל כולם הוא רוצה להצליח. הטיפ שלי: על מנת להצליח בתהליך העיצוב שלכם התעקשו תמיד על תשאול איכותי ועמוק ככל הניתן – העבירו לגרפיקאי הכל, כאילו שהוא דף ריק ודאגו שהוא ירשום הכל!

3. שאלו שאלות חשובות

בתשאול שמקדים תהליכי עיצוב יש לא מעט שאלות שחייבים לשאול, אחת השאלות ההגיוניות לשאול היא: למה שמישהו ירצה לקנות את המוצר? זוהי שאלה שמעטים יודעים איך לענות אליה כראוי – היום אתם הולכים לשמוע מהי המכניקה של בחירת מוצרים, זהו סוד גדול שאני בדרך כלל משתף רק עם הלקוחות שלי אבל אני אחרוג ממנהגי כי אתם כאן ואני מאוד שמח לשתף אותו איתכם, אצלנו באתר.
המכניקה שעומדת מאחורי כל בחירה במוצר (החל מאורז בסופר ועד רכב חדש) היא פשוטה והיא נתלית על שני גורמים:

א. המוצר – הלקוח ישאל את עצמו האם יש לבית העסק את המוצר שאני מחפש? ברמת הגימור שאני מחפש? האם המוצר נמכר באריזה שאני זקוק לה? בצבע? שאלות כאלה הן שאלות "יבשות" ומשעממות אבל חייבים להפריד את המוצר ולהתייחס אליו. האם תוכלו למצוא בידול מול השוק ברמת המוצר? אם כן זה הולך להיות קלף חזק מאוד בדרך לקמפיין מנצח.
ב. החוויה – אם המוצר היה החלק היבש, כאן אנחנו נכנסים לחלק ה"רטוב" החוויה להיות לקוח של בית העסק הזה. נסו לאפיין מהי החוויה שמייצר העסק שלכם? כמה הוא נגיש? איזה שירות אתם מציעים? מהי רמת המחירים? מהם תנאי התשלום? איזה מגוון אתם מחזיקים? האם קל או מסובך לקנות מכם? זהו המקום לפאר את יכולות החוויה שאתם מעניקים ללקוחותיכם. שאלו את עצמכם – האם יש לי בידול ברמת החוויה? אם כן כדאי שנביא את זה לידי ביטוי במסרים של הקמפיין.

עיקרון איכות השאלות הנשאלות אולי נשמע כמו משהו שהגרפיקאי צריך להביא ולא הלקוח, אבל כבר ראינו שאין אחידות ואין באמת מקצוע כזה – גרפיקאי לעסקים. לכן כדי לוודא שאתם משאירים את האזימוט של הפרוייקט בכיוון הנכון – דאגו שיישאלו השאלות הנכונות, הן יהוו כר מצויין לעיצוב הנכון. הטיפ שלי: אל תעזבו את החדר שבו מתבצע התשאול לפני שאתם מרגישים שהגרפיקאי באמת מבין מהיכן נובעת העוצמה העסקית שלכם – לא כפי שאתם חווים אותה אלא כפי שלקוחות חווים אותה. זהו שלב שקל ליפול בו, אל תוותרו על השאלות החשובות שחייבות להישאל.

4. או שזה יהיה פשוט או שזה פשוט לא יהיה

שני העקרונות הנוספים שייכים לשלב שאחרי התשאול. העיקרון הרביעי הוא עיקרון נוסף חשוב מאוד. כבר ראינו שכדי להצליח בתהליך העיצוב יש צורך בהתאמה גדולה ומורכבת בין שלושה עולמות: עולם בית העסק, עולם הגרפיקאי והכי חשוב (אך נשכח לעיתים תכופות) עולם הלקוח. לכל עולם מערכת ערכים משלו, לכל עולם רצונות ויעדים משלו, לנסות לרצות את כולם זה לעשות סלט לא עיצוב איכותי לעסקים. לכן המיקום שלכם חייב להיות על עולם הלקוח, הוא זה שיקנה ולא השניים האחרים.
אם תסתכלו סביבכם תראו שאנו חיים בסוג של כאוס אינפורמטיבי, מכל מקום עטים עלינו עם דיביזיות שלמות של פרסומות: בטלפון, בטלוויזיה, ברדיו, בשלטי החוצות, באינטרנט, בדו"ח של כרטיס האשראי ובזמן שאנחנו מתקשרים לשלם חשבונות… הלקוחות שלכם תחת מתקפה, ועכשיו אתם רוצים להצטרף לחגיגה… נהדר.
יש לכם הרבה מה להגיד להם אבל קודם – קחו אויר, מקלחת קרה, מדיטציה. שמרו על הפשטות בהעברת המסרים שלכם – אל תצאו מתוך נקודת הנחה ש"אם כבר אנחנו מול הלקוח כדאי שנעמיס על העגלה כמה שיותר הצעות." אם הפרסום שלכם יהיה עמוס ומורכב סביר להניח שתקבלו כתף קרה, חוסר חיבור, קמפיין כושל. הטיפ שלי:  גרפיקה עסקית היא אומנות העברת המסרים, המסרים החשובים שעלו בסעיף הקודם עכשיו צריכים לעבור בדרכם למוחותיהם של אלפי אנשים – דאגו שזה יהיה פשוט להבנה, אל תפחדו למלא את הפח בחדר העריכה – היפטרו מכל מה שמיותר, וזכרו את המשפט החשוב "תפסת מרובה – לא תפסת".

5. קחו חלק

זהו הטיפ הכי קצר ומשמעותי – קחו חלק. צאו מהמקום של "הגרפיקאי איש מקצוע – בואו נפיל עליו את האחריות המלאה וניתן לו את כל הבמה" (נגיע רק כדי להעביר ביקורת על העבודה). כשהרופא נותן לכם מרשם הוא לא מכריח אתכם לקנות את התרופה. בלי להסכים לדעתו של הרופא, ללכת לבית המרקחת, לקנות את התרופה ולקחת אותה לפי המרשם אין בעצם שום שיתוף פעולה עם תהליך הריפוי שהציע הרופא לכן אין ציפייה שהליכה אליו תגרום לריפוי – זה נראה ברור מאליו. תהליך העיצוב הגרפי לא שונה בהרבה אבל יש בו דינמיקה משלו – על מנת להצליח בתהליך עליכם להסכים להיות חלק, אתם לא רק גורם מבקר ומשלם, אתם לא הלקוח של הפרוייקט אלא חלק חשוב בהצלחתו.
הטיפ שלי:  ביקורת שלילית בשפה נמוכה לא עוזרת, מישהו השקיע ממרצו עבור העסק שלכם, לא יכול להיות שזה יסתכם ב: "זה מכוער". רוצים גרפיקה ברמה גבוהה? בואו בגישה חיובית, היו סבלניים, קחו חלק אמיתי וזכרו שכשעולמות נפגשים לא תמיד החיבור הוא מיידי ולמערכת הערכים שמקדימה את המפגש יש משקל כבד על הצלחת החיבור – בואו בלב חפץ לתהליך. דרשו מהגרפיקאי לעמוד בתנאי הסכם העבודה עליו חתמתם (זמנים, תשלומים וכו') אבל קחו חלק חיובי בתהליך העיצוב – מה שיקרה כשהגרפיקאי שלכם ירגיש שהוא בסביבה חיובית יהמם גם אתכם – ככה נוצרים העיצובים החזקים ביותר.

לסיכום אם הגעתם עד כאן כנראה שאתם בדרך ליצור עיצוב או קמפיין פרסומי, זכרו את העקרונות האלו ועוד עקרונות חשובים שלא ציינתי כאן ונסו לתת לתהליך נופך מקצועי ככל הניתן – אתם איש השיווק של עצמכם ושיווק זה מקצוע. שמרו על עקרונות המקצוע ותקצרו הצלחה – בהצלחה!