השבח לשם

אם אתם מחפשים שם לעסק ועומדים לקרוא לו או למותג שלכם בשמו של אדם פרטי – עצרו הכל ותקראו מה שיש לנו להגיד.

"אני לא מצליח למצוא שם לעסק שלי", "כבר חודשיים אני בלי יכולת להתקדם, אין לי שם!", "יש לך אולי איזה רעיון טוב בשלוף לשם?" אלה השאלות שחוזרות על עצמן שוב ושוב מיזמים שמחפשים את דרכם העסקית ומגיעים אלינו למיתוג העסק – להתקע בשלב חיפוש שם זה לא נעים, מעכב הכל והיו גם כאלה שהתייאשו וסופם שלא הקימו את העסק עליו חלמו.

אחד הפרקים המשמעותיים בתהליכי פיתוח מותגים הוא חשיבה על שם המותג. בשונה משם עסק ההמלצה כשזה נוגע לפיתוח מותגים היא תמיד לייצר שם חדש ולא להישען על משהו קיים, בטח לא שם פרטי. לשם מותג השלכות רבות, אחריות ישירה להצלחתו וחלק מהותי בתהליכי המכירה – במאמר הזה נבין כמה מהיסודות בחשיבה מיתוגית וכיצד שם עסק מביא אותם לידי ביטוי.

הסכנות שטמונות בשם פרטי כשם עסק

כשאנחנו נתקעים אנחנו בדרך כלל מחפשים פתרונות קלים, זמינים ומהירים. יואב הגיע אלינו עם סיפור עצוב במיוחד, הוא ישב מולי במסעדה בעיניים דומעות ובקול שבור סיפר: "לפני 10 שנים הקמתי עסק בתחום האנרגיה המתחדשת, ניסינו למצוא לעסק שם מעניין אבל לא הצלחנו להסכים על כלום ומכיוון שבזמנו לא חשבתי שלשם תהיה משמעות מלבד לצרכי רישום והתנהלות החלטתי לקרוא לעסק על שם בני יפתח – והעסק שגשג. ההצלחה הביאה עימה צורך בכוח אדם איכותי ולכן מיניתי את אחי לעוזרי ובהמשך הוא גם קיבל ממני מניות ומונה למנכ"ל החברה. כנראה בעצת אנשים רעי לב הוא ביצע עלי פוטץ' (קניית החלק בכפייה כדי להוציא בעל מניות מחברה)  ותוך זמן קצר נותרתי מחוץ לחברה שבניתי ללא יכולת השפעה". "אבל קיבלת כסף, אני מניח" שאלתי. "כן. כסף רציני מאוד, אבל הייתי נותן את הכל בחזרה כדי שהשם של הילד שלי לא יתנוסס על שמה של חברה שאין לי שליטה בה. מי יודע מה קורה שם? מי יודע אם הם לא יתחילו לעקוץ אנשים? והכל בשמו של בני. אני מלא צער שלא השקעתי בכך מחשבה, הייתי נותן הכל כדי להחזיר את הגלגל לאחור" השתתפתי בצערו של יואב אבל עמוק בפנים ידעתי שאין הרבה מה לעשות, עולם העסקים אכזרי מאוד, אין בו מקום לסנטימנטים המוכרים מחיינו הפרטיים. לצערי, יותר מדי אנשים נכנסים לחיי העסקים בלי הכנה מוקדמת – לבחור שם פרטי במקום שם עסק זו רק אחת הטעויות הנפוצות שאנשים עושים. נכון, קיימות עשרות דוגמאות של אנשים שהצליחו לבנות אימפריה עם שמם הפרטי, אבל רמת הסיכון היא ענקית – טעות אחת והשם הפרטי שלכם יהפוך למכשול הגדול בחייכם.

הדרך הנכונה להגיע לשם מותג היא קודם כל יצירת הפרדה בין השם הפרטי, שמייצג אדם פרטי עם צורך בפרטיות, לבין שם המותג שמייצג ישות חדשה, מסעירה מבחינה שיווקית, מעודדת אותנו לפתור את כל בעיותינו בחיים באמצעות המוצרים שלה, מופיעה בכל הזדמנות והדבר האחרון שמעניין אותה – פרטיות.

הנדל"ן הכי שווה בעיר

אבל פרטיות היא לא הסיבה היחידה להעמיק בחיפוש שם, בואו נצלול עוד טיפה למכניקה של הדברים – שם מותג הוא הנדל"ן הכי חם שיש! הוא מופיע על כל חשבונית, בכל מענה טלפוני, בכל פרסום שהמותג מוציא, בראש אתר האינטרנט, בלוגו – קודש הקודשים, תתחילו להקשיב באמת לפרסומות – שם העסק מופיע הכי הרבה פעמים מכל שאר המסרים שאנו מפיקים. עובדה מעניינת נכון? עכשיו שאתם מודעים לנדל"ן המסרים הכי חם שלכם, מה תשימו בו? את השם אורן? יצחק? אילנה? אולי כרמית? איזה בזבוז כוח! במקום לנצל את הנדל"ן הטוב ביותר שלכם ולהטמיע בו מסר שיווקי עוצמתי אתם מבזבזים אותו על שם שלא אומר כלום לאף אחד. לא חבל? רוצים להגיע לשם מותג איכותי – תתחילו מהשאלה החשובה מהי ההבטחה שלי ללקוח? מהו המסר העסקי שהמותג שלי מבשר?  

תעשו את זה קצר

עוד עקרון משמעותי בבחירת שם מותג הוא אורך השם או יותר נכון – קוצר השם. התכונה להיות קצרי בזמן ובסבלנות הולכת ומתעצמת בקרב הקהל. לא סתם תראו חברה כמו גט טקסי מקצרות את השם לאחר זמן לגט (GETT) כמובן שמאחורי המהלך קיימת חשיבה עסקית-מיתוגית, מתוך אותה מחשבה עברה חברת הקופונים גרופון להיקרא בשם המקוצר גרו (GROO) המבוסס על השם הקודם ומעניק לה יכולת ביטוי מהירה יותר. המודל הזה, על פיו פועלות היום חברות ענק ברחבי העולם, מאותת לנו מגמה מסויימת שאפשר להחיל גם על מותגים קטנים כשחושבים על שם עסק עבורם. גם קצר וקליט שלא חייב להיות בעל משמעות או לפעמים אפילו בשיבוש אותיות או טעות כתיב יכול להיות שם מותג מצויין אם יודעים לעשות בו שימוש נכון בידיים מקצועיות.

מדד המקוריות

איך תדעו אם שם המותג שבחרתם הוא מקורי? לא תדעו. נושא המקוריות הוא נושא מורכב, סביר להניח שבאמצעים "פשוטים" לא תוכלו לזהות האם שם שבחרת מקורי לחלוטין והאם בהמשך הדרך לא יקומו לו התנגדויות. ההמלצה שלי, לכם ולכל הלקוחות שלנו, לכו להתייעץ עם עו"ד שמתמחה בנושא זכויות יוצרים, את הסטודיו שלנו מלווה עו"ד כזה המעניק לכל לקוחותינו לווי מיוחד למבקשים להגן על שם, לוגו או כל סימן מסחרי אחר. מציאת דומיין פנוי או אפילו בדיקה בגוגל שלא מעלה תוצאות איננה מהווה תחליף לבדיקה מקצועית וגם כאן, כדאי לזכור שעורך הדין לא יכול למנוע תביעה אלא רק להגן בעתיד עליכם מפני ניסיונות חיקוי.

סיכום

במאמר הזה לא דיברנו על מה אמור להיות בשם אלא מה לא לעשות ולמה כדאי לכם להשקיע בתהליך פיתוח מותג הכולל גם שם לעסק ולא להתפשר על שמכם הפרטי. אם בכל זאת יש לכם שאלות אתם מוזמנים לפנות אלינו תמיד ואיש מקצוע יסייע לכם ככל הניתן.