ההבדל בין לוגו למותג

יכול להיות שקניתם מיתוג – אבל סביר להניח שקיבלתם לוגו

כמרצה לעיצוב גרפי ושיווק אני נשאל הרבה פעמים מהו ההבדל בין לוגו למותג. מקור הבלבול הוא בלקוחות, או אם לנסח זאת בצורה יותר מקצועית – בשוק. מצד אחד, כשאדם מקים עסק הוא יודע שהוא זקוק ללוגו כדי שיהווה סמל לעסק שלו, מצד שני יושב מעצב גרפי שמבין שכדי שתיווצר האוירה השיווקית הנכונה עבור הלקוח שלו – חייבים ללכת לתהליך מיתוג. אחד רוצה לוגו – השני רוצה למכור מיתוג. ובדיוק פה הבעיה.

מהו מותג?

הדוגמא הטובה ביותר שתעזור לכם להבין מהו מותג ומה ההבדל בינו לבין לוגו היא לדמיין חולצה שחורה. שאלו את עצמכם מהו השווי של חולצה זו – כולל ייצור, שיווק, מכירה, כח אדם, חשמל… הכל. כנראה שתקבלו ערך כספי שנע בין 10-30 ₪ (תלוי באיכות וכן הלאה). עכשיו קחו את החולצה הזו והוסיפו עליה את הלוגו של נייקי, קו מעוקל חסר פשר גרפי. מה קרה לערך של החולצה עכשיו? הקו המאוד פשוט הזה שנוסף לחולצה שלנו הוסיף לערך שלה משהו כמו 200 ₪. האם הלוגו עשה את זה? לא. המותג עשה את זה.

מהו לוגו?

בדוגמא שראינו הוספת הלוגו לחולצה הקפיצה את המחיר בכמה מאות שקלים. מה לדעתכם היה קורה עם הלוגו של נייקי היה לוגו אחר? לא הקו המעוקל והמוכר… משהו אחר. עיגול. האם זה היה משנה משהו למחיר? האם היינו רואים שינוי בקפיצת הערך האדירה בין חולצה ללא סמל לבין חולצה עם הלוגו? קשה לדעת אבל קל להעריך – כנראה שלא היה שום שינוי בתוצאות העסקיות. משום שלוגו הוא רק סמל, מותג הוא אוירה – סיפור הצלחה.

איך יוצרים מותג?

שמתם לב איך בקלות המיתוג יצר קפיצה של עשרות אחוזים בערך של חולצה? כצרכנים מעולם לא שאלנו את עצמנו ברצינות איך אנחנו כחברה מסכימים בכלל ל"טריק" הזה. את זה מנהלי שיווק יודעים – בדיוק על זה הם בונים. רוב החברות הגדולות משקיעות בבניית המותג ובחיזוק מעמדו עשרות מיליונים כי הערך שנוצר מכך שהמותג שלך חזק הוא ערך אדיר שמתבטא בכמות האנרגיה (או בירידת כמות האנרגיה) שעליך להשקיע כדי למכור את המוצרים שלך. ברגע שיש לך ביד מותג המכירות נעות בדינמיקה אחרת, אתה לא צריך להוריד מחירים או לצעוק בקולי קולות את ההצעה שלך. אתה מותג – אתה מוכר, אתה מותג – אנשים קונים.

איך עושים את זה? מתחילים לראות את המציאות שמתקיימת מתחת לפני השטח. מותגים חזקים תמיד יתחברו עם כח, יבחרו פרזנטורים מפורסמים שיחזקו את מעמד המותג ויחברו בין קהלים לבין האוירה שהם יוצרים (בעזרת המוצר שלהן כמובן). אם עד היום קיבלתם את זה כמובן מאליו כדאי שתתחילו לראות ולהבין את הדינמיקה שמאחורי הבחירות האלה. למה דווקא נבחר הסלב הזה? מה הוא משדר? לאיזה קהלים הוא מתחבר? איך הליהוק שלו משרת את הערכים של המותג? ומה בנוגע לצבעים שנבחרו? ולפונטים? מה אומר הקריין? הבנתם את הרעיון.

ה"תכנית לפיתוח מותגים" של סטודיו מיתוגו

אם אתם חושבים לבנות מותג חשוב שתדעו שקיימת תכנית מסודרת שיכולה להביא אתכם למצב שבו אתם מותג תוך שנה. אנחנו מציעים תכנית שנתית שבה נבנה יחד אתכם את המותג שאתם חולמים עליו – נביא למצב שכל הקהל שלכם ידע שאתם קיימים, יבין את הערך שאתם נותנים ויתחיל לקנות את המוצרים שלכם.

סטודיו מיתוגו גאה להביא עד אליכם את הטכניקות המתקדמות בעולם בנושא פיתוח מותגים עסקיים. תהליך פיתוח מותגים הוא תהליך מרתק שבו נבנית ההצלחה של העסק שלכם. לא מעמידים אותו על הרגליים – מביאים אותו להצלחה! עיקרי התהליך הם:

  • אבחון ואיפיון ראשוני של המותג
  • ניסוח תכנית פעולה אסטרטגית
  • קביעת תקציב ודרכי פעולה מומלצות
  • ביצוע זהות מיתוגית וגרפית עם סטודיו סימני דרך
  • עיצוב, תיאום והדפסת מופעים גרפיים
  • בניית מערך שיווק אינטרנטי
  • תפעול מקצועי של מערך שיווק online + offline

לסיכום, מיתוג עסקי הוא לא עיצוב לוגו. מיתוג עסקי הוא הסכמה לצאת למסע שבסופו יעד אחד – הפיכת העסק או החברה שלכם למותג, סמל סטטוס, סיפור הצלחה. אי אפשר לעשות את זה אם רק מעצבים לוגו, עיצוב לוגו הוא רק חלק קטן בתוך תהליך עומק שכל עסק רציני חייב לעבור. אם אתם עומדים בפני פתיחת עסק או רוצים לבצע מהלך עסקי משמעותי שאלו את עצמכם – "האם אני צריך מישהו שיעצב לי לוגו או האם אני צריך מישהו שיעזור לי לבנות מותג?"