אייקצ'ר – עיצוב שתופס את העין

מהו הסוד לעיצוב מצליח? כיצד ניתן לכוון את העיצוב שלנו להיות SOM (Sales Oriented Marketing)? האם ישנה נוסחה ששומרת על תוצאות גבוהות בכל עיצוב? לא בטוח שהמאמר הזה ייתן לכם תשובות לכל השאלות המצויינות האלו. אבל אנחנו כן ננסה להבין עיקרון חשוב בעיצוב שגם אתם, כמעצבים או כלקוחות של מעצבים גרפיים תוכלו לעשות בהם שימוש בעיצוב הבא שלכם.

כולנו יודעים שעיצוב טוב הוא עיצוב שתופס את העין, מושך תשומת לב ומייצר רגע נדיר שבו לקוח פוטנציאלי עוצר לרגע ומתעכב על העיצוב שלנו. מדוע הרגע הזה נדיר כל כך? משום שמדי יום אנו חשופים למאות פרסומות, זו המציאות של מי שחי בשנים האלו, והעובדה הזו גורמת לכך שאנחנו לא מתעכבים על פרסומות. לפתע פתאום פרסומות ברמה נמוכה נכנסו לקטגוריה של "דברים להתעלם מהם" והן לא מצליחות לייצר שום תגובה. הנתון הזה גרם לעלייתו של מקצוע העיצוב הגרפי כמקצוע שפועל אסטרטגית על לקוחות, החשיבות בשימוש בתהליך מקצועי וחכם לצורך העברת המסרים העסקיים נחוץ היום הרבה יותר מתמיד.

אז איך יוצרים עיצוב שתופס את העין?

ריכזנו עבורכם מספר עקרונות שיושבים בבסיסו של כל עיצוב חריף שמושך תשומת לב ומייצר תנועה עסקית, נסו לשמור על עקרונות אלו בעיצוב הבא שלכם:

  1. ויז'ואל

פרסום ללא תמונה או אלמנט ויזואלי דומה לבריכה ללא מים. אין מה לעשות עם זה ובטח שאי אפשר להנות מזה. בכל פרסום שאתם יוזמים מומלץ לבצע שימוש בתמונה כלשהי וכדאי לעקוב אחרי שאר הסעיפים כדי לגרום לתמונה להיות התמונה הנכונה.

  1. קונטרסט

עיקרון נוסף ומאוד חשוב הוא עיקרון הניגודיות. על מנת למשוך את תשומת הלב של מי שצופה בפרסום חייבים להציג תמונה שתעורר את חשד המוח כאילו משהו מיוחד קורה. הנתון הזה בא לידי ביטוי בכל מיני סיטואציות ואחת מהן היא קונטרסטיות – ארקדי דוכין בפרסומת לבנק, להקת היהודים בפרסומת לסופרמרקט, אופרייט ליס הילדים הטובים של עולם הרכב כל אלו דוגמאות לניגודיות שמשרתת רעיון עסקי. בדקו עם עצמכם – איזו ניגודיות תוכלו להוסיף לפרסום שלכם על מנת להבליט אותו יותר.

  1. בייבי ויז'ן

אחד העקרונות המהותיים ביותר בעיצוב ויחד עם זאת מאוד נשכחים כשזה מגיע לעיצוב שלנו הוא זווית הראייה של הילד. העיקרון פשוט – כמו תינוק שמרים צעצוע 50 פעם והוא עדיין מרגש אותו בפעם ה-49 כמו שהוא ריגש אותו בפעם הראשונה ככה גם אנחנו חייבים לראות את העיצובים שאנחנו מייצרים או את אלו שמעצבים עושים עבורנו. קל להתרגל לעיצוב שכבר ראינו בעבר, ככל שנראה אותו יותר הוא כבר פחות ופחות מרגש אותנו ואם הוא לא מרגש אותנו אנחנו לא נוציא אותו ללקוחות שלנו. טבעי.

אם אתם רוצים עיצוב מנצח תראו אותו בכל פעם כאילו זו הפעם הראשונה שאתם מסתכלים עליו, עצם המחשבה הזו תאפשר לכם להבין מה יש באמת ביד ולא תגרום לכם להתייאש מהעיצוב ולהוציא עיצוב מבוסס על שיקולים לא נכונים. קיבלתם עיצוב? סגרו את העיניים ותגידו לעצמכם "כשאפתח את העיניים אראה את העיצוב הזה כאילו שאני רואה אותו בפעם הראשונה" – זהו, עכשיו תראו עיצוב אחר לגמרי.

  1. אמפתיה

כבר דיברנו על עיקרון הויז'ואל שיחבר כל מסר שלכם עם תמונה גרפית. אבל מה צריך להיות בה? הלקוח. למה אתם חושבים שסלבים מקבלים קמפיינים פרסומיים? רמז: זה לא בגלל הקריירה המפוארת שלהם במשחק או בשירה, לצערי. הסיבה היא שאותם סלבים מעוררים הזדהות אצל קהל מסויים (נו באמת, גידי גוב סמי הכבאי – נראה לכם הגיוני? סבא לנכדים, שכל החלטה כלכלית שלו משפיע על כל המשפחה כמה דורות קדימה – זה שווה ביזוי של אייקון תרבותי כמו גידי גוב). כשאתם מעצבים העיצוב שלכם ובטח הדמות הויזואלית חייבת להעביר את המסר ולגלות אמפתיה והזדהות לכאב אותו חש הלקוח הפוטנציאלי שלכם, ככה לוקחים את תשומת הלב וכדי שזה יעבוד משקיעים כל מה שיש כדי להבין מי הלקוח הפוטנציאלי שלכם.

  1. הנעה לפעולה

חלק משמעותי נוסף בעיצוב מסרים הוא שילוב אלמנט הנעה לפעולה בצורה ברורה ומזמינה. עיצוב שההנעה לפעולה שלו חלשה יתפקד כסוכן שיווק חלש, לפעמים חברות בוחרות להצניע את האלמנט הזה משיקולי אלגנטיות אבל סביר להניח שאותה חברה לא מחפשת לקוחות מתחת לבלטות, להיפך, לקוחות מחפשים אותה ורוצים להתמנות על ציבור לקוחותיה (חברות כמו מרצדס למשל). אבל ב-99% מהמקרים זה לא המצב, כדי שאנשים ירגישו בנוח לפנות אליכם – הם חייבים לראות מהר את אלמנט ההנעה לפעולה. זה יכול להיות כפתור אדום גדול שמפנה לאתר או מספר טלפון בעיצוב מבריק – העיקר שכל מי שרוצה לעשות משהו בעניין ימצא בעיצוב את הדרך אליכם בקלות. ככל שתקשו עליו את הדרך העיצוב פחות נגיש ולכן תשומת הלב יורדת ממנו.

  1. הצעה שאי אפשר לסרב לה

באם תעשו באדיקות את כל הטיפים הקודמים במאמר אבל תדלגו על הטיפ הזה – לא בטוח שיהיו תוצאות טובות למרות ניסיון מקצועי לייצר עיצוב. דמיינו תמונה של ג'יפ לנדרובר מבריק וחדש (ויז'ואל) בפינה הימנית מדבקה עגולה עליה רשומות הספרות 888 בגדול (קונטרסט). לא משנה האם זו הצעה יקרה בהרבה מכל הצעה אחרת – מה שמשנה כאן זו הקומפוזיציה, שילוב בין תמונה של רכב פאר אליו מוצמדת הצעת מחיר נמוכה ממה שכולנו מדמיינים – זוהי הצעה שאי אפשר לסרב לה, רכב חלומות ב-888 ₪ בלבד. על מודעה כזו נעצור גם אם אנחנו מאוד מרוצים מהאוטו שלנו, ככה מפרסמים גורמים לנו לעשות עסקאות שאנחנו לא צריכים, הם יוצרים קומפוזיציה בלתי אפשרית ובו ברגע אנחנו קונים. אולי לא פיזית אבל בראש אנחנו פשוט קונים באותו הרגע ועוברים ממצב של שאלה – מה זה? למצב של שאלה אחרת – איך אני משיג את זה? גם אם ההצעה על הלנדרובר תהיה בסוף הרבה יותר יקרה, כבר קנינו אותה והמכירות יתחילו לזרום, תהיו בטוחים. שאלו את עצמכם איזו הצעה שאי אפשר לסרב לה אתם יכולים להציע בעסק שלכם? ניסיון חינם, פגישת ייעוץ חינם וכדומה הם רעיונות התחלתיים לא רעים אבל זכרו, ככל שתהיו יותר נועזים וככל שתתנו יותר עבור העסקה סביר להניח שהתגובתיות תהיה גבוהה יותר.

  1. הוכחה חברתית

אחרי שריפדנו את העיצוב עם כל העקרונות החשובים נשאר עוד משהו קטן להוסיף לו וככל שתוסיפו אותו יותר תעלו את סיכויי ההצלחה של העיצוב ושל העסק יותר. ישראלים לא אוהבים להידפק, הם שונאים להיות הפראיירים הראשונים שנעקצים על ידי מישהו והם לא פתיים. זהו נתון שחשוב לזכור כשמוכרים משהו בישראל. כדי לגרום למישהו להתעניין בעבודה העיצובית שלנו כדאי שנגרום לו להבין שרבים כבר הלכו את הדרך לפניו. תראו דוגמאות, תביאו המלצות, תשלחו לתיק עבודות – תנו ללקוח שלכם הזדמנות לטעום לפני שהוא מחליט, זה ירגיע אותו וככל שההוכחה החברתית שלכם תהיה יותר עוצמתית היא תשאיר יותר לקוחות פוטנציאליים אצלכם.

לסיכום את המאמר הזה אפשר לקחת כמדריך שמוביל אתכם כמו שקוראים מפרט טכני כדי לוודא ששמרנו בעיצוב על כל האלמנטים שמעוררים אצל לקוחות פוטנציאליים את הרצון להישאר בו. דוגמא מדהימה היא למשל הנטייה של מפרסמים (ואחר כך פוליטיקאים בצורה הרבה פחות חכמה) להשתמש בפייק ניוז. בפייק ניוז יש כמה אלמנטים שפרסום מושך תשומת לב מכיל – "מימון ישיר סוגר לכם את המינוס" (האמנם?) "אורביט שומרת מפני עששת" (באמת?) אפילו הפרות המחייכות על מוצרי חלב הן פייק ניוז, תגיעו לרפת ותבינו למה. שימוש בפייק ניוז הוא חשוב, הוא מעורר אמפתיה, הוא קונטרסטי ויש בו כל מה שפרסום מעורר תגובתיות צריך (הרי אין דבר כזה פרסום שלילי…). החשיבה לעשות שימוש בעיצובים נועזים וחשיבה יצירתית בשילוב עם קמפיין איכותי מייצרת פרסום שמעורר שוק ומשיג תוצאות טובות.

בהצלחה בפרסום!